Search
  • Ofrit Barnea

יתרונותיו הגדולים של הסלק האדום

משפחת הסלקים הנה בין המשפחות הקטנות והחשובות, בין המינים השונים ישנם צמחים המהווים מזון לאדם כגון הסלקים, סלק סוכר, סלק אדום, סלק עלים ולא נשכח את הסלקים צבעוניים היפים והמיוחדים שאפשר למצוא בשווקים, בני במשפחה נוספים מענינים ומיוחדים הם התרד ועלי המנגולד.

מרבית האנשים אוכלים את השורש, אך גם עלי הסלק אכילים וטעימים מאוד (שונים מעלי המנגולד).

כיום הסלק משולב כמעט בכל המטבחים בצורות שונות החל מסלק חי, סלק מבושל, צלוי, מיץ סלק, וטעים לא פחות הוא הסלק הכבוש, כחלק בלתי נפרד מתזונת המזרח התיכון אותה מנסים היום ליישם בכל מדינות העולם לצורך שיפור איכות החיים.

תזונת המזרח התיכון, הנקראת גם דיאטת המזרח התיכון מבוססת על הרבה פירות וירקות טריים בנוסף על שאר המזונות.

על יתרונותיו של הסלק אנחנו שומעים מגיל צעיר, במשפטים כמו "תאכל זה בריא", לא תמיד אנחנו יודעים את כל הסיבות, אני פה לעשות קצת סדר.

מה כל כך מיוחד בסלק האדום:

1. עוזר בניקוי הכבד – הסלק מכיל בטאין ופקטין, מאזן את רמות ה PH בדם, בפעולתם מסייעים לכבד ולמערכת העיכול בניקוי פסולת הגוף.

** השילוב של סלק עם סלרי מייעל את הניקוי, בעיקר בצורת מיץ או סלט חי.

2. עשיר במינרלים, ויטמינים וסיבים תזונתיים – הסלק עשיר בויטמין C, רמות הברזל אומנם לא גבוהות, עם זאת השילוב של שניהם נותן תוצאה של ספיגת ברזל טובה טובה יותר.

בנוסף עשיר בחומצה פולית, אבץ, מגנזיום, זרחן ועוד.

3. משפר עניינים– כבר אמרנו שיש בטאין בסלק, תפקיד נוסף שיש לו הוא זירור ייצור הסרוטונין. בין תפקדיו העיקריים של הסרוטונין הוא התרוממות מצב הרוח וויסות טמפרטורת הגוף, מחקרים מצאו שלמיץ סלק יש השפעה על הורדת לחץ הדם ושיפור זרימת הדם בגוף.

4. יעיל למוח – מיץ סלק משפר את זרימת הדם למוח.

5. ממולץ לעוסקים בספורט – עוזר ומשפר ביצועי פעילות גופנית.

לסלק כמעט ואין חסרונות, אולם במקרים שלהלן יש להתייעץ עם מומחה לגבי אופן הצריכה:

1. אנשים עם אבנים בכליות או היסטוריה של אבנים בכליות.

2. אנשים הסובלים ממחלות אוטואונומיות כגון חוסר איזון בבלוטת התריס, הושימוטו, קנדידה ועוד.

** חולי סכרת – מומלץ לצרוך את הסלק מאודה/ צלוי או מבושל לא כמיץ בגלל ערכי הסוכר הגבוהים שלו.

ערכי הסלק והשוואה בין סלק חי לסלק מבושל:

הערכים מתייחסים ל 100 גרם

* הצריכה היומית מתייחסת לאנשים בריאים, הטווח לרוב נובע מהשוני בין גברים ונשים וגילאים שונים.

נתוני הצריכה היומית אינה מתייחסת לנשים בהריון ונשים מניקות.

איך וכמה לשלב את הסלק בתפריט השבועי, כמו כל דבר, יש לצרוך בתבונה ובאיזון, אם זה טוב זה לא אומר שצריך לצרוך הרבה!!.

צריכה של סלק פעמים - שלוש בשבוע זה מצויין. מי שנמצא בתהליך ניקוי הצריכה משתנה ורצוי לעשות זאת בהדרכה.

אחד הדברים שאני מאוד אוהבת הוא סלק כבוש, אפשר לכבוש אותו עם ירקות נוספות כמו לפת או לבד, קחו בחשבון שכל מי שאיתו בצנצנת נצבע באדום.

איך מכינים סלק כבוש:

ירקות כבושים עוזרים לחזק את חיידקי פלורת המעיים ומערכת העיכול, בסלק כבוש יש פחות סוכר, פתרון טוב לרגישים לסוכרים - לא פחות חשוב קל להכנה וטעים ברמות!!!!

אני אוהבת את הסלקים הקטנים והצעירים, החתיכים.

מה אנחנו צריכים:

- 5-6 סלקים – שטופים ונקיים מאדמה – לא לקלף

- 3-4 שיני שום קלופות

- מקל סלרי חתוך גס כולל כמה עלים

- צנצנת זכוכית עם אפשרות סגירה

- כפית מלח ים גס

יש לעקר את הצנצנת ולתת לה להתקרר- חשוב מאוד.

לחתוך את הסלק לפרוסות בעובי של חצי ס"מ (שיהיה נעים לאכול).

לחתוך את שיני השום לחצאים.

מקל סלרי חתוך גס כולל העלים.

לסדר את המרכיבים בצנצנת לאחר שהתקררה, אנחנו לא רוצים לבשל את הירקות.

לשים בתחתית 2 שיני שום וכמה מקלות סלרי, למלא בפרוסות סלק עד מחצית הצנצנת, לשים את שאר גבעולי הסלרי ושיני השום ולהשלים את יתרת הסלקים.

לפזר כפית מלח ים אטלנטי גס לתוך הצנצנת.

למלא את הצנצנת במים, יש לוודא שכל הירקות מכוסים במים, מצד שני לא למלא את הצנצנת עד הסוף, להשאיר ס"מ, לאפשר לגזים לצאת.

לסגור את הצנצנת ולתת לה לנוח, לחזור אליה אחרי 5 ימים לבדוק מה שלומה ולטעום, אם טעים לכם זה מוכן ואפשר להכניס למקרר, אם עדין לא ממש טעים לתת לזה עוד יומיים.

אפשר לשמור במקרר תקופה של חצי שנה לפחות, אך מאמינה שיגמר לכם הרבה לפני.

רוצים לדעת עוד מה עושים עם סלק לטעום, להכין ולהתנסות, מוזמנים לסדנאות שלי

לחצו עלי לפרטים נוספים והרשמה

246 views0 comments

Recent Posts

See All
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

טלפון: 050-2320333

רח׳ אלתרמן נתן 2, גן יבנה

© 2016, כל הזכויות שמורות לעופרית ברנע